External Stakeholders

The role of higher education as agent of change and development is a strategic role in an increasing nation competitiveness. In Higher Education Long Term Strategy (HELTS) 2003-2010, the basic policy of higher education focuses that higher education should contribute continously in the increasing national competitiveness through the product and services at the global market. Therefore, a university has to improve the capacity of physical, good government, funding and human resources. In addition, quality insurance unit should be established to be a good and competitive institution. Quality Assurance is university responsibility to public (stakeholders). Satisfaction of the stakeholders through the Excellent Public Service and visions achievement are the priority of quality assurance. QAC UB commits to uphold the mandate of the application of knowledge to be shared in continuous quality improvement to all colleges across the country (Nusantara). This is in-line with DGHE expectation to disseminate best practices from unit of quality assurance of a university to others. To fulfill the DGHE expectation, QAC UB established Public Service whose task is coordinating all services to the stakeholders from outside UB. QAC service to stakeholders outside UB are: 1. Service of Training of IQAS and BAN-PT accreditation 2. Service of Consultancy and benchmarking of IQAS , and 3. Service of assissting by providing trainer and BAN-PT accreditation. Below are trainings provided by QAC UB,

No

Services

Participant qualification

Duration (days)

number participants

Fee pp (Rp)

1. Training of Designing of Higher Education Quality Assurance System Lecturer or educational staff who has experience in univeraity management and held a structural position at UB

2

12-16

2.500.000,-

2. Training of Higher Education Internal Audit Understanding higher education quality assurance system

2

12-16

2.500.000,-

3. Training of Designing of Higher Education Quality Assurance System and Internal Audit Lecturer or educational staff who has experience in univeraity management and held a structural position at UB

4

12-16

5.000.000,-

4. Training of Accreditation Document Preparation Lecturer

2

12-16

2.500.000,-

5. Internship of administration and managing at QAC office The staf are able to operate computer, MS office, determined and willing to learn

20

1-2

6.000.000,-

6. Providing speaker or Technical Assisstance of IQAS -

*)

*)

*)

7. Benchmarking -

Maks 4 jam

Maks 10

**)

*) Date and duration are negotiable. Speaker fee per session Rp.1.500.000,- (including institutional fee). Technical assisstance fee per session Rp.1.500.000,- (including preparation, institutional fee and reporting). Per session ± 1,5 hours. **) Free of charge, for a longer duration of course, the fee is negotiable.

Peran Perguruan Tinggi (PT) sebagai agents of change and development mempunyai peran strategis dalam peningkatan daya saing bangsa (nation competitiveness). Dalam Higher Education Long Term Strategy (HELTS) 2003-2010, kebijakan dasar pendidikan tinggi menekankan bahwa Perguruan Tinggi harus aktif berkontribusi dalam meningkatkan daya saing bangsa melalui keluaran produk dan jasa di pasar dunia. Oleh karena itu setiap PT perlu memperbaiki kapasitas fisik, tata kelola, pendanaan dan sumberdaya manusia. Selain itu, juga perlu membangun unit penjaminan mutu sehingga menjadi institusi yang sehat dan berdaya saing. Penjaminan mutu merupakan bentuk tanggungjawab institusi pendidikan tinggi kepada publik (stakeholders). Kepuasan stakeholders melalui layanan prima dan pencapaian visi menjadi prioritas sistem penjaminan mutu.

PJM UB berkomitmen untuk menjunjung tinggi amanah ilmu amaliyah, dalam berbagi best practices peningkatan mutu berkelanjutan kepada seluruh perguruan tinggi di seluruh Nusantara. Hal ini sejalan dengan harapan Dikti agar ada penyebarluasan best practices dari unit penjaminan mutu suatu perguruan tinggi kepada yang lain.

Dalam memenuhi harapan Dikti tersebut, PJM UB membentuk Pelayanan Umum (Public Service) yang salah satu tugasnya adalah mengkoordinir pelayanan kepada stakeholders dari luar UB. Pelayanan PJM untuk stakeholders dari luar UB antara lain:

1.    Layanan pelatihan tentang SPMI dan akreditasi BAN-PT; 2.    Layanan konsultasi dan studi banding tentang SPMI; dan 3.    Layanan pendampingan dengan menyediakan narasumber dan technical assisstance (TA) tentang SPMI dan akreditasi BAN-PT. Berikut ini adalah layanan pelatihan yang disediakan PJM:

No

Layanan

Kualifikasi Peserta

Waktu/ Durasi (hari)

Kuota Peserta (orang)

Biaya Pelatihan per orang (Rp)

1. Pelatihan Membangun Sistem Penjaminan Mutu di PT (SPMPT) Dosen atau tenaga kependidikan yang memiliki pengalaman dalam manajemen penyelenggaraan PT dan pernah menjabat struktural di PT

2

12-16

2.500.000,-

2. Pelatihan Audit Internal Mutu (AIM) di Perguruan Tinggi Memahami SPMI PT dan memiliki sertifikat pelatihan SPMI PT

2

12-16

2.500.000,-

3. Pelatihan Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) dan Audit Internal Mutu (AIM) di Perguruan Tinggi Dosen atau tenaga kependidikan yang memiliki pengalaman dalam manajemen penyelenggaraan PT dan pernah menjabat struktural di PT

4

12-16

5.000.000,-

4. Pelatihan Menyusun Dokumen Akreditasi PS S-1, S-2, S-3 Dosen

2

12-16

2.500.000,-

5. Magang tentang administrasi dan pengelolaan di Kantor PJM Tenaga kependidikan terampil mengoperasikan komputer MS. Office, tekun dan siap belajar

20

1-2

6.000.000,-

6. Penyediaan Narasumber atau Technical Assistance  (TA) tentang SPMI -

*)

*)

*)

7. Layanan Studi Banding -

Maks 4 jam

Maks 10

**)

Keterangan: *) Waktu dan durasi sesuai kesepakatan. Honorarium Narasumber/Fasilitator per sesi Rp.1.500.000,- (sudah termasuk institutional fee). Honorarium TA per sesi Rp.1.500.000,- (sudah termasuk persiapan materi, institutional fee dan pelaporan). Honorarium diterimakan setelah dipotong PPh. Satu sesi adalah ± 1,5 jam. **) Tidak dipungut biaya, jika lebih dari waktu yang ditetapkan, maka biaya ditentukan sesuai kesepakatan.

Export date : Fri, 17 Nov 2017 17:35:36
Exported from [ http://pjm.ub.ac.id/layanan/public-service-2/ ]